
R e l u c t a n t

e d i t o R

P n  B a l j i

T h e  S i n g a p o r e  m e d i a  

a S  S e e n  T h r o u g h  T h e  e y e S  

o f  a  v e T e r a n 

n e w S pa p e r  j o u r n a l i S T

“Finally, a prominent media insider lifts the lid  
on the day-to-day existential struggle in the newsroom  

to maintain some semblance of journalistic independence.  
PN Balji, who edited three Singapore dailies,  

reveals what it was like to teeter on the tightrope.”

Sonny Yap 
former Straits Times journalist and co-author of  

Men in White: The Untold Story of Singapore’s Ruling Political Party

These are the unpublished stories about the stories that you  
may have read in Singapore newspapers over the years. 
Above all, they are Singapore media stories as experienced 
first-hand by a veteran journalist who had to be persuaded 
to become editor of a leading newspaper. 

PN Balji was an active participant in mainstream journalism,  
having spent nearly 40 years working in five newsrooms.  
He was part of a hardy generation of newspaper editors who 
wrestled with editorial issues and made tough decisions, 
sometimes against the will of authority. He also had a  
ringside view of his colleagues’ tussles and confrontations 
with the government. 

In this book, Balji weaves a compelling narrative, with 
anecdotes, of an alternative story of how some editors of 
his generation managed to hold the ground in challenging 
times. He brings back the drama, mostly played behind the 
scenes, and attempts to answer the question: What made 
the editors of the 1970s, 1980s and 1990s act the way they 
did? It was a life lived dangerously; some lost their jobs, 
some had to leave the country, and some decided to give  
in and lived to fight another day.

non-fiction/JoURnALiSM

ISBN 978-981-4828-20-8

,!7IJ8B4-icicai!

R
e

l
u

c
t

a
n

t
 e

d
it

o
R

P
n

 B
a

l
j

i

For Review Only



 

Reluctant Editor is NOT a memoir and doesn’t pretend to be one. 

It takes the reader through the five newspapers where I worked 

and highlights the challenges and successes I experienced, 

especially in the last two. I started my career at the Malay Mail in 

1970 and progressed through New Nation, The Straits Times, The 

New Paper and TODAY. 

The New Paper became my university of life, forcing my 

introverted self to break out of the cocoon to take risks that have 

the ability, even years later, to make me shudder each time I 

think about them. TODAY was an insurgent that dared to steal 

a crumb of The Straits Times’ lunch. It compelled me to roll up 

my sleeves and, audaciously perhaps, take on the might of the 

print giant. Both papers broke new ground in Singapore media 

history: The New Paper as the only afternoon newspaper ever to 

top 50,000 in daily sales; and TODAY for unlocking The Straits 

Times’ stranglehold on the morning newspaper market.

A u t h o r ’ s  N o t e

For Review Only



10 R e lu c ta n t e di toR

The other theme that runs through the book is how a group 

of editors, suckered by the rambunctious Fleet Street culture of 

England’s newspapers, stood their ground when their principles 

would not let them give in to everything that Lee Kuan Yew 

wanted. One should not forget that Singapore’s founding prime 

minister was at his rogue best at that time. How and why did they 

do things differently? I try to answer that question in the final 

chapter, “Last of the Mohicans”. 

There are NO photographs in this book. Sourcing for them 

would be a difficult task, as I realised when sounding out my 

former colleagues. Hardly anyone kept relevant photographs. 

I decided not to approach Singapore Press Holdings and 

Mediacorp as I felt there might be more to-ing and fro-ing than I 

cared for, and the cost would likely be prohibitive. Deep into my 

retirement, this was the last thing I wanted.

Reluctant Editor is NOT a comprehensive study of the 

Singapore media. This is a story, some aspects of which I was 

involved in. And in others I was a front-row witness. 

I have organised Reluctant Editor thematically, NOT 

chronologically. This is deliberate as I felt that most readers 

will not have the time to plough through the important highs 

and lows and fit them into the two themes mentioned earlier.  

I sought to keep each chapter to about 4,000 words. Sometimes 

I got carried away and a few chapters busted the word count. My 

favourite chapters are “Toh Chin Chye Affair” and “Last of the 

Mohicans”. 

The saddest point in my career was to see a crisis envelope 

The New Paper newsroom, leading to a great reporter being 

told to leave and two smart editors being demoted. It was the 

most horrible sin to happen in a newspaper. It took us a while 

For Review Only



11 

to recover and get back on our feet. Years later, as I recollect 

the sad episode, I do it with some pride. The reporter has gone 

on to become a significant member in the commodities industry 

while the two editors have shown great resilience to move on 

to important jobs in Singapore Press Holdings. This episode is 

related in Chapter 5.

I write about the three print giants of modern Singapore in the 

final chapter, “Last of the Mohicans”: Peter Lim, Cheong Yip Seng 

and Leslie Fong. Watching how they operated was like sitting 

through tutorials on a running story on Singapore journalism. 

I pay my deep respect to them. To Peter, I say “thank you” for 

showing me how to be a good human being and how to withstand 

the pressures of government; to Cheong, for displaying how a 

story can be acutely angled; and to Leslie, for displaying a grit 

to stay the course in the fight to achieve meaningful journalism 

despite the great obstacles.

The three women in my life, one wife and two daughters, 

were very patient as I went silent and grumpy while writing the 

book. They tolerated a lot of my nonsense and their patience and 

understanding helped me to complete the book. 

One of the first pieces of advice came from a former CNN 

journalist, Marc Lourdes, who said, after reading my draft of the 

first chapter: “This is not a journalism article; it is a book, it needs 

bells and whistles.” I never looked back after that. 

Ken Jalleh Jr pushed me all the way to rethink some of the 

chapters. In one case, he was so angry after reading a chapter that 

he let fly: “Why do you need to bring this incident up after so many 

years?” I rewrote that chapter substantially and, I must admit, it 

turned out to be a much better and purposeful chapter. Ken will 

notice the difference in the “Toh Chin Chye Affair” chapter.

Author’s Note

For Review Only



12 R e lu c ta n t e di toR

Irene Hoe, my editor, made me rethink words and phrases, 

pressed me to get my dates and events right and, most importantly, 

did not flinch to tell me to my face if she did not like what she 

read. Such editors are rare; we must celebrate them.

And, of course, a “thank you” to Professor Tommy Koh 

for agreeing to write in his simple, yet inimitable, prose the 

Foreword on what he felt about the book and the profession 

called journalism. 

Finally, my gratitude to a good friend who went out of his 

way to help in the research, sometimes at very short notice. 

There are many more to thank. I appreciate all the words of 

encouragement, advice and criticisms of the draft chapters. 

Reluctant Editor is richer because of you.

For Review Only



My Father’s son
The chapter I didn’t want to write

C h a p t e r  1

For Review Only



16 R e lu c ta n t e di toR

My father, Poravankara Narayanan Nair, was a poet, 

actor and trade unionist all in one. Our home at 

Block 9 Room 8, Delhi Road, in the former British 

Naval Base, doubled as a meeting place and watering hole for 

my father and his friends to get together to read poetry, discuss 

the next play to be staged and talk about workers’ rights. The 

discussions were robust, with points and counter-points being 

argued but seldom reaching a consensus. Still, there was hardly 

any rancour or bitterness as my father’s friends stumbled home. I 

was a teenager then, barely able to make sense of what prompted 

these men to debate so animatedly and sometimes wondering if 

they were just men who were wasting their time drinking and 

talking about inconsequential things.

Some 60 years later, as I reflect on those days, reality strikes: 

oh my goodness, how could I have failed to realise that my 

father’s passion for writing, socialism, drama, righteousness, 

rights of the underdog and his ability to keep going day in day 

out had rubbed off on me? How I wish that he were alive today! 

I would have a whisky with him and tell him: “Acha, you made 

me the man I am today. Thank you very much.”

As I was planning the contents of this book, I was adamant 

For Review Only



17My Father’s Son

that I would not write about my childhood days. Who would 

care about my growing-up days in the former British Naval Base 

in Sembawang? Where would people have the time to read about 

my poverty-stricken early life as my mother struggled daily to 

put food on the table? In a world where the reader’s attention 

span is shrinking by the day, such chapters are normally given 

a miss. I have done that many times. My thinking changed as 

I began working on this book and asked myself: how did I get 

into journalism? How did I develop a deep interest in Malayalam 

movies? Where did I get my values from? How did I develop an 

interest in people from all walks of life? How did I get to writing 

commentaries that a former Cabinet minister labelled anti-

government? How did the hidden empathy for the underdog 

come out into the open and consume me? I now have the answer: 

my father’s latent influence has played a major part in all of this 

even without my realisation. 

His convictions were powerful and he did not hesitate to 

express them. Once, my primary school form teacher, Haridass, 

added the word Nair to my name in my report card. I was 

registered in school as PN Balji, without the Nair tag. Being a 

staunch socialist, my father was dead against descriptions like 

Nair and Menon, which many Malayalees used to show off their 

class and creed. My father was so pissed off that he stormed into 

the teachers’ room and told Haridass: “Let this caste system end 

with me. I don’t want my children to carry the Nair tag to show 

that they are from the upper crust of society.” Much later, at 

my engagement ceremony in Singapore in 1974, my father put 

his foot down with a classy response when asked what kind of 

dowry he was expecting from the family of my wife-to-be, Uma. 

“Is this a fish market?” he asked, mocking the practice that was 

For Review Only



18 R e lu c ta n t e di toR

prevalent in Indian society. My father-in-law was speechless and 

no dowry was paid. Struggling to make ends meet, I was upset 

that my father did not accept the dowry offer. Years later, I was 

very proud that he did what he did. Now I can say proudly that 

every dollar and cent that I have has come from my own hard 

work and from my wife’s genius for making good investments. 

Somehow, in some way, my father’s imprint can be found 

on many of the decisions I made as editor of The New Paper, 

and then as editor-in-chief of TODAY and CEO of Mediacorp 

Press, which publishes TODAY. I didn’t realise it at that time; his 

hidden influence played a part in a high-wire moment when I 

was the acting editor of the New Nation and crossed swords with 

Lee Kuan Yew over the publication of an article in the paper. Lee 

Kuan Yew was furious. James Fu, Lee’s press secretary, relayed the 

prime minister’s anger to Peter Lim, The Straits Times chief editor, 

in this way: Who is that practising western-style journalism? I 

was worried that, at best, my progress in the newspaper would 

be stymied or, at worse, I would lose my job. Nothing happened 

as Peter managed to pacify Lee. More importantly, I went on to 

edit The New Paper for ten years, and later TODAY, for an initial 

three years and, later on, for another two years. There were many 

other attempts to walk that tightrope of Singapore journalism, 

which you can read about in the following pages.

My father’s biggest personal disappointment was a month-

long strike that he had organised as president of the Naval Base 

Labour Union. It failed miserably. Years later, when I got my 

job in the Malay Mail, he told me: “Don’t ever become a union 

official.” It was advice I have followed religiously. Just as indelible 

as those words is an image of him that I have carried with me 

from the early 1980s, when I was about to leave for the US to 

For Review Only



19My Father’s Son

have an angioplasty done. As I was leaving his home, he pointed 

a finger at me and said: “Don’t forget you have two young girls 

and a wife to take care of.”

My journalism journey also began with my father, long before 

I became a reporter at the Malay Mail on 1 April 1970. He was 

an avid reader of The Straits Times. My brother and I were also 

hooked on it and so, first thing every morning, there was a race 

to get to the paper. My father had to step in to restore the peace 

– the first to rise will get to read the paper first. As always, he 

would be the first to get up.

We didn’t speak much. He was busy with his work and extra-

curricular activities. I was busy studying or poaching fruit from 

the rambutan trees in the backyard of the black and white houses 

of the British Navy expats. 

One day in 1970, he broke the bad news: he was retiring from 

his job as a storehouse man. My three sisters were married. I had 

just finished my Higher School Certificate (today’s “A” Levels) 

and my brother was still in secondary school. I had to go out and 

work to feed the family. I applied for two jobs advertised in The 

Straits Times, one for a reporter in the Malay Mail, the other for a 

special investigator in the Criminal Practices Investigation Bureau 

(CPIB). Both the Malay Mail and the CPIB asked me to attend 

interviews. Wee Kim Wee, then managing editor of The Straits 

Times Press, in whose stable the Malay Mail was parked, headed 

the interview panel, and the human resource person made me an 

offer almost immediately. The salary was S$250 with a transport 

allowance of S$50. The CPIB called me a few days later asking 

me to join them, but with my dream job in hand, the CPIB was 

the last thing on my mind. I walked into Times House in Kim 

Seng Road (where a condominium now stands in place of Times 

For Review Only



20 R e lu c ta n t e di toR

House) with a swagger in my gait and confidence in my head – 

only for both the swagger and confidence to be punctured a few 

days later.

The cause was my news editor, Jackie Sam, who revelled 

in being a tyrant. He made life hell for me and many others. 

Jackie brought to life the caricatures of editors made famous by 

Hollywood: smoking endlessly, trying to look for something on 

his table hidden by piles of files with paper chucked all over, 

barking orders to journalists … Jackie epitomised this kind of 

behaviour. Once, he sent me to interview a Big Walk participant 

in a kampong in Bukit Timah. I wrote up the interview, he had 

a quick look at my report and asked me to go back and talk to 

the subject again. Nothing was said about what was missing in 

the story or the extra questions I needed to ask. I went back and 

back and back … 12 times. He must have decided then that 

the punishment was enough and he finally rewrote the story for 

publication. No explanations, no suggestions, no empathy. It was 

a far better story than what I had written. It was crisp, short and 

flowed smoothly. That whole episode was intended as an exercise 

in humiliation and it worked. Enough was enough. I threw in my 

letter of resignation. It landed on the chief reporter’s desk because 

Jackie happened to be off that day and a veteran newsman, PM 

Raman, was in charge. He called me at home and said: “I am 

chucking your letter into the bin. Come back to work.” Raman 

was like a father figure in the Malay Mail newsroom, offering a 

shoulder to cry on for those who got a verbal lashing from Jackie 

or one of his cold, piercing trademark stares. I couldn’t go against 

the advice of the avuncular Raman.

Together with police inspector-turned-reporter Wee Beng 

Huat, I was made to do a punishing shift from 11pm to 8am, 

For Review Only



21My Father’s Son

followed by a week on the 3am to 11am shift. Beng Huat and 

I would make regular visits to the Singapore General Hospital 

mortuary, meet officers of the Fire Brigade and talk to his police 

contacts. It was at around this time that the Singapore Herald, 

anchored by media stalwarts such as Francis Wong and Ambrose 

Khaw, came on the scene. The Herald began putting pressure on 

The Straits Times from the word go. Herald exclusives and stories 

that angered the government made many sit up. I remember a 

picture that was used across a full page inside the paper with this 

cheeky headline: “The picture the government doesn’t want you 

to see.” Below it was a picture of a military contingent practising 

its National Day marchpast on a public road. The government 

had ordered the media not to use the picture as they felt that it 

would dilute the people’s enjoyment of the actual parade.

The Herald’s Harold Soh, another police officer turned crime 

reporter, was getting stories which we could not even smell. 

Then we found out he was rewarding those who manned the 

telephone lines of the Fire Brigade, the first people to receive 999 

calls. Our relationship with the telephone operators had cooled 

and the tip-offs dried up. Not wanting the Herald team to beat us 

to the crime stories, we also started rewarding the 999 operators 

and our relationship returned to “normal”, until one day when 

we were meeting them in a coffee shop in Chinatown, CPIB 

officers barged in and arrested all of us. We were packed off to 

the CPIB office in Stamford Road, isolated in separate cold rooms 

and interrogated for nearly 20 hours. It was a totally numbing 

experience. On one level, I was thinking of my job, whether I 

would still be able to continue in journalism. On another level, I 

was thinking of how I was going to face my parents and society. 

Beng Huat and I spent a lot of time at MacRitchie Reservoir, 

For Review Only



22 R e lu c ta n t e di toR

crying on each other’s shoulders. A few months later, we both 

pleaded guilty to corruption and were fined $1,000 each. The 

telephone operators were all sacked. That incident never left me, 

piercing at my conscience every time I think about it. We didn’t 

lose our jobs, but the telephone operators did.

This is it, I told myself. I didn’t want to do reporting any 

more. Fortunately, I got moved to the sub-editor’s desk. That 

was where I found my true calling.

For Review Only



Accidental sub-editor, reluctant editor
In a world of tabloids

C h a p t e r  2

For Review Only



24 R e lu c ta n t e di toR

Most of my 35 years in mainstream journalism was lived 

in the world of the media underdog. Except for a five-

year spell (1982–1988) in The Straits Times (ST), I 

worked for tabloids that had to kick and punch to stay above 

water. Success was never a sure thing. Every day was a battle of 

wits, reporting and shaping news stories, knowing full well that 

the mighty ST almost always commanded first bite, leaving the 

minnows like us to fight over the crumbs. ST was like a towering 

banyan tree in whose suffocating shade lesser plants might 

sometimes steal enough sunlight to survive, but never enough 

to overshadow the big banyan. The four tabloids I worked for 

– Malay Mail, New Nation, The New Paper and TODAY – had 

to rely on their reporters’ intuitive ability and agility to deliver 

exclusives, and on their editors’ creative presentation of stories to 

whet readers’ appetites to buy the newspapers day after day. The 

journalists’ survival instincts were tested every publishing day.

At The New Paper, one of the several consultants who had come 

from US News & World Report was the avuncular Don Reeder, 

who worked with reporters to make their stories meaningful and 

reader friendly. One day, I asked Don what he made of the paper. 

He said: 

For Review Only



25Accidental Sub-editor, Reluctant Editor

I go back home every evening not knowing what the paper is going to 

look like. The next morning, I am surprised to see a well-edited, well-

designed and lively paper. I don’t know how you all pull it off. Obviously, 

there is a central intelligence running through the newsroom and the 

paper. Keep doing whatever you are doing.

My turning point in tabloid journalism came in the 1970s, 

when I was a crime reporter with the New Nation. Colleague 

Wee Beng Huat and I were caught and fined for bribing the Fire 

Brigade’s telephone operators to get tip-offs on crime stories. I 

have wondered many times how my career would have turned 

out if not for that episode. The conviction in a court of law was 

so traumatic that I wanted to quit reporting immediately. When 

the management agreed to move me to sub-editing, I took to 

the new role with great enthusiasm and relish. The desk-bound 

job of sub-editing and laying out pages for the newspaper suited 

my introverted nature. No longer did I have to station myself at 

the Singapore General Hospital mortuary every working night 

to interview grieving relatives and hang around hospitals to see 

ambulances bringing in blood-stained victims of accidents and 

murders.

My move to the sub-editor’s desk at the New Nation 

coincided with the arrival of a Sri Lankan, Maurice Perera. His 

professionalism, meticulousness, commitment, perseverance and 

sheer appetite for hard work struck me immediately. Watching 

him in action was like looking at an artist adding a stroke here and 

a shade there. He worked with hardly a complaint. I decided that 

he was the journalist I wanted to emulate. At our paper, which 

was targeted to reach the streets by noon, sub-editors generally 

arrived by 5am and would leave by lunch time. Maurice would 

For Review Only



26 R e lu c ta n t e di toR

go home only when he was satisfied with the final version of the 

pages he had laid out. Most days, that meant he would be in the 

office until 6pm. I was fortunate that he took a liking to me. As 

my unofficial mentor, he taught me the finer points of sub-editing 

and page layout. It was his habit to collect some of the most 

effective layouts he came across in British newspapers. He would 

meticulously file them under such headings as murder, politics 

and personality interviews, and refer to them regularly, adapting 

the ideas in those tear sheets to his own layouts. I followed his 

lead and kept my own collection on topics of interest for many 

years.

Khoo Teng Soon was at one time Singapore’s best page 

designer. In the industry, he was better known as TS Khoo, and 

“The Fastest Pen In The East” for the pace at which he could 

turn out great pages. He was group editor of The Straits Times 

Press (1975) Ltd throughout most of the 1970s. One day, I 

fished out of the newsroom bin his working layouts for the next 

day’s front page of ST. I put them side by side on a table to 

see how that final Page One had evolved. Like an instruction 

manual, they provided useful insights into his thinking and the 

principles he applied. It was like learning at the feet of a silent 

sage, trying to make sense of the transformation of the front 

page from its inception, through the preliminary layouts and 

into the masterful final.

It would be impossible not to mention David Kraal, the editor 

of New Nation. He was the very antithesis of the Brahmin editors 

of that era, the high priests of the printed page, who lorded it 

over the newsrooms as if they were God’s gift to journalism. 

That aside, they were true professionals, masters of their trade. 

Whether laying out pages, writing headlines or turning around 

For Review Only



27Accidental Sub-editor, Reluctant Editor

complex stories on difficult issues to make them digestible, 

they were a joy to observe, study and emulate. David had all 

those skills. Unlike them, though, he was approachable, always 

there, constantly listening to his staff and trying to help them 

professionally and personally. He threw some difficult and 

exciting pages at me, this accidental sub-editor. I discussed them 

with Maurice and began to realise that this was what I wanted to 

do in journalism. Sitting quietly in one corner of the newsroom, 

stroking my beard, going out for a walk when I needed to clear 

my mind … this job suited me to a T. 

I rose up the editorial ladder and became acting editor in 

1981, a year before we had to give up the New Nation title and 

break up our newsroom. The layoffs that followed were especially 

difficult and bitter because it was not only the group and ST that 

were very profitable at the time, but even our New Nation was 

just beginning to turn in a small profit.

Fate, this time by the name of Lee Kuan Yew (LKY), intervened 

in an unthinkable way to turn my life, and those of many, upside 

down. LKY had initiated the creation of a rival to ST, so as to 

challenge the paper to up its game and to provide what he saw 

as the waning Chinese-language newspaper industry with an 

English-language lifeline to the future. However, the newbie, 

the Singapore Monitor, was taking way too long to get off the 

starting blocks because of disagreements between its editorial 

and corporate bosses. LKY stepped in to broker a corporate 

deal, by getting the New Nation to hand over its masthead to the 

Monitor in 1982. All the advertising contracts that the New Nation 

had secured were passed over to the Monitor. LKY sweetened 

the deal by letting New Nation’s owner, The Straits Times Press, 

take a stake in the Chinese-language Shin Min Daily News. With 

For Review Only



28 R e lu c ta n t e di toR

that behind-the-scenes manoeuvre, a new paper to rival ST was 

born and a sacrificial lamb dispatched. This move by LKY would 

have been unthinkable anywhere else in the industry but it fitted 

into his grand scheme to make sure that ST remained relevant 

and the dominant player in Singapore’s media scene. That move 

became a prelude to the merger of the country’s newspapers into 

Singapore Press Holdings (SPH) in 1984.

To LKY, ST was like a porcelain vase that had to be protected 

and nurtured at all costs. That was what he famously told SR 

Nathan, when he asked Nathan, the career public servant, to 

become executive chairman of SPH. LKY knew the value of ST as 

his propaganda machine, but he was also sensitive to the paper’s 

need to get Singaporeans to read and support it. He made sure it 

had no competition, allowing the paper to make lots of money, 

but he realised that the downside of a lack of competition was a 

possible slide in standards and a loss of readership, and so the 

Monitor was finally born.

In anticipation of what was to come, ST went into a take-

no-prisoners battle mode, signing exclusive arrangements with 

international media organisations to use their materials, even 

their comics. The publishing giant’s circulation and advertising 

departments made sure that the Monitor would run up against 

huge and never-ending hurdles. One ST tactic was to send its 

circulation staff to newsagents and pile copies of ST on top of 

those of the Monitor, tricking would-be buyers into thinking that 

the tabloid was not available. 

The newbie struggled. It lacked an experienced and crafty 

CEO who understood how the Singapore market worked. It was 

not long before the red ink began to colour the balance sheets 

and the new venture began staring into an abyss of deepening 

For Review Only



29Accidental Sub-editor, Reluctant Editor

losses and feeble circulation gains. Its financial backer, United 

Overseas Bank, realising that there was no prospect of a quick 

turnaround, pulled the plug in 1985, a scant three years after its 

birth. 

Editorially, the Monitor had been a breath of fresh air in what 

some may have considered a staid, even stale, media scene in 

Singapore. When the Monitor’s death was announced, a group 

of students from the National University of Singapore wanted to 

gather support for a new newspaper to rival ST. The president 

of the Students’ Political Association, Tan Tnng Nuan, said at 

that time: “We are concerned about the closure of the Monitor. 

The closure has led to a vacuum, with one newspaper and one 

opinion.”

The demise of the original New Nation on 30 June 1982, one 

year after I became acting editor, was a sad day for the staff. The 

paper was respected for its reports, analyses and commentaries 

as they were well received by many readers. Some of its writers 

became talking points in a Singapore where journalists were 

unlikely candidates for celebrity status. Ismail Kassim’s reports 

and analyses from Malaysia were closely followed on both sides 

of the Causeway, with his keen observations of Dr Mahathir 

Mohamad’s controversial decisions communicated by fax 

machine to readers up north. Education correspondent Teresa 

Ooi’s commentaries and exclusives always got the attention 

of teachers – and almost as often got on the nerves of the 

Education Ministry. Never far from controversy, sports writer 

Jeffrey Low’s Malaysia Cup analyses often became the subject 

of intense lunch-time debate and Tan Bah Bah’s editorials were 

scrutinised by the government with a fine toothcomb. Said  

Bah Bah:

For Review Only



30 R e lu c ta n t e di toR

Despite the presence of Big Brother, we at New Nation pounded away 

producing stories that many government agencies didn’t like. Press 

freedom was practised except that none of us was carrying placards.

Working behind the scenes in planning and shaping the 

reports were stalwarts like Sonny Yap, who went about his work 

as features editor calmly and methodically, without any high 

jinks. He spoke of what he got from working in New Nation: 

Immeasurable. A grounding in journalism which is unreplicable in 

today’s newsrooms; exposure to the gritty Singapore of the 1970s; 

lessons from editors and seniors which stay with me to this day. Then 

there were the myriad training programmes and overseas sabbaticals 

which made up for my lack of higher education. Not to mention the 

career breaks and opportunities which enabled me to grow in my job.

A gritty Singapore indeed. Still reeling from a shock exit 

in 1965 from Malaysia, just two years after a ground-breaking 

merger, Singapore was struck by a second thunderbolt – the 

withdrawal of British troops east of Suez in 1971. The economic 

and political fallout of these events was huge, especially for a 

newly-independent Singapore. The troops were a £70-million 

annual burden on the British economy which the then Labour 

government decided it could no longer bear. To Singapore, 

the British bases were a boon, contributing 20 per cent to the 

GDP. The quickie divorce from Malay-dominated Malaysia was 

the result of an intractable divide over race, and came in the 

wake of public sparring between leaders north and south of 

the Causeway. It sparked fears of a revival of the 1964 racial 

riots. Those events gave LKY the perfect opportunity to use the 

For Review Only



31Accidental Sub-editor, Reluctant Editor

Internal Security Act to arrest certain opposition politicians, 

including union leaders, without trial. With the opposition 

neutralised, the country embarked on rapid industrialisation, 

changed labour laws to attract foreign investments and tripled 

military spending. Nearly everything we see in today’s Singapore 

– whether it is the glittering prosperity of the city state or the 

paucity of political space – has its roots in how LKY and his 

lieutenants dealt with that double whammy. 

ST was a huge beneficiary of the dazzling economic growth. 

As the country prospered, so did ST. Strict media licensing laws 

and the government-enforced closure of its rivals, Eastern Sun 

and the Singapore Herald, also helped ST and its parent company 

to become runaway economic successes. They paid back the 

favour by supporting the government unabashedly, sometimes 

even if it meant disregarding the most important stakeholder – 

the reader. LKY’s strategy for ensuring ST’s loyalty worked well 

for both parties from the late 1970s.

Lyn Holloway and Peter Lim used the opportunity to 

launch the golden era for Singapore journalists. Both the CEO 

and editor-in-chief came up with plans to upgrade journalists’ 

professional, leadership and intellectual skills. The icing on the 

cake was the initiative to give senior editors a two-week sabbatical 

of their choice to anywhere every year. Even their wives’ flight 

tickets were paid for. I asked Peter why the company was so 

generous. He reasoned: our senior editors work long hours, this 

was our small way of saying “thank you” to the wives. He was 

disappointed that he couldn’t convince the board to extend it 

to the husbands of female editors. Peter and Lyn also made it a 

point to send flowers on the wedding anniversaries of the senior 

editors and their spouses. Peter intervened personally to get the 

For Review Only



32 R e lu c ta n t e di toR

company to grant me a housing loan (the company had no such 

loan scheme). He also got the company to underwrite my travel 

expenses and medical bills when I had an angioplasty done in 

San Francisco in 1986, although SPH’s executive chairman at the 

time, SR Nathan, had not been in favour of it since the procedure 

was already available in Singapore. 

The Lyn Holloway-Peter Lim tango effectively skirted the 

barrier between the corporate and editorial departments and I 

have not seen that partnership repeated since. Peter knew he had 

to get the buy-in of the CEO to retain and attract talent, and Lyn 

had the foresight to realise that editorial excellence would boost 

readership and advertising revenue. Like all good things, this 

arrangement didn’t last. Soon after, ex-Cabinet minister Lim Kim 

San replaced SR Nathan as SPH’s executive chairman in 1988; he 

slashed executives’ perks, unceremoniously ending the golden era.

Most of the New Nation’s staff moved to ST after our newspaper 

was gifted to the Singapore Monitor in 1982. My five years in ST, 

beginning in 1982, were difficult. I held important roles, including 

those of night editor and news editor, but found it hard to adjust 

to a newsroom so radically different from the ones I had known. 

ST was much more hierarchical and disciplined. I was a fish out 

of water trying to swim through a labyrinth of rules. ST had little 

choice but to keep a tight rein on the newsroom, with an ever-

watchful and ever-suspicious officialdom scrutinising its reports; 

one misjudgement might lead to an internal inquiry, a rap on 

the knuckles and perhaps force the company to move certain 

journalists to other departments. So when SPH management 

announced that a new paper would be launched in 1988, I 

jumped at the chance of a transfer. Editor-in-chief Cheong Yip 

Seng agreed and I was made deputy to the chief editor, Peter 

For Review Only



33Accidental Sub-editor, Reluctant Editor

Lim, who had to resign as editor-in-chief in charge of the English 

and Malay newspapers under SPH.

The working title was Project 459, supposedly representing 

the first three digits of telephone numbers in Toa Payoh, a 

neighbourhood whose metrics matched those of our target 

audience. To reach these readers, our stories would be short and 

snappy, and its photographs and illustrations would be in colour 

– a big deal then as colour tended to be reserved for National Day 

and other special occasions. Each edition would feature a glossary, 

giving the meanings of certain words that appeared in the stories. 

Mock-ups were shown to potential advertisers and readers. 

The marketplace buzz and much of the feedback were 

supportive, but when the first copies of The New Paper (TNP) 

rolled off the presses on 26 July 1988, the reaction was just the 

opposite. Clearly, Singapore was not ready for a paper that treated 

news in a catchy and fun way. Giordano showed its displeasure 

by cancelling its advertising contract and the paper’s sales sank 

below 50,000 copies a day, much below expectations. Peter acted 

quickly. The paper went downmarket, with sensational Page One 

headlines. One year after the launch, TNP ran a series of stories 

on a prostitute in the UK who counted among her clients famous 

newspaper editors and British MPs. The series became an instant 

hit and Pamella Bordes – nicknamed Papadum Pam because 

of her Indian origins – became a talking point because of the 

treatment of the story, revealing salacious details of her life story. 

Other stories followed in a similar vein and the paper’s circulation 

began to breach the 50,000 figure. Like an experienced pilot, 

Peter was readying the paper for take-off after a false start.

However, SPH executive chairman Lim Kim San was not 

happy. He reckoned that our staff costs were too high because 

For Review Only



34 R e lu c ta n t e di toR

of the highly-paid western journalists in the TNP newsroom. 

Peter’s own pay and perks were a constant source of irritation 

for the chairman. He hounded Peter often. In 1990, two years 

after the launch, Peter decided to leave. He asked me if I would 

take over as editor, but I was reluctant as I was worried about my 

health. I had only recently returned to work after an angioplasty 

procedure in the US and believed that taking on the top job 

would be too much for my heart. Peter took me to lunch in a 

small and charming restaurant called Checkers in Orchard Road 

to persuade me. I left the decision to my wife, Uma, as it would 

mean I would have even less time to spend at home. She took 

three days to make up her mind and told me to go ahead and 

accept the job. 

I did, and my ten years as editor of TNP turned out to be the 

best experience that I had in my career. The paper hit new highs 

in circulation, helped mainly by breaking news from Operation 

Desert Shield, the build-up to the first Gulf War which was 

launched in August 1990, and the outbreak of the war itself in 

January 1991. The 1990 World Cup in Italy was another rocket 

booster as most of the football matches during that miracle month 

in June and July were played early in the morning, Singapore 

time. TNP became the Singapore newspaper to get the first bite 

of the news from Italia 90. Readers began to lap up the breaking 

news, analyses and action graphics, and the paper’s sales began 

to soar, hitting a daily peak of 150,000.

TNP became my university of life, with my personality seeing 

a transformation. I had always been an impossible introvert, 

speaking very little and seldom socialising with colleagues. During 

meetings, I was mostly silent, speaking only when spoken to. My 

ten-year editorship of TNP changed all that. I forced myself to 

For Review Only



35Accidental Sub-editor, Reluctant Editor

go out and mingle with people. I accepted invitations to speak 

at public functions, and I regularly convened newsroom-wide 

meetings. Bit by bit, I began to break out of my cocoon. TNP’s 

success made the transformation easier. Editor-in-chief, Cheong 

Yip Seng, became a catalyst. He believed in TNP, attended nearly 

every Tuesday meeting with the editors, praised the paper publicly 

and endorsed it many times. All this gave me the much-needed 

confidence to break out of my introverted, shy and even reticent 

personality. Many times, I swung to the other extreme, becoming 

very talkative (too talkative, says my wife, Uma).

TNP gave me a rich understanding of various aspects of 

publishing. SPH’s chief operating officer, Denis Tay, took a 

special interest in the paper, chairing a weekly meeting of the 

heads of the editorial, marketing and circulation departments. 

Those meetings, where all the departments had to present 

reports on TNP’s progress and follow-up plans, were instructive 

as they plucked me out of my narrow editorial concerns and 

made me acknowledge and understand that the success of a 

newspaper depended on all three departments coming together 

regularly to share information on what the market wanted. It was 

from the circulation briefings that I learnt the most. Its staff was 

out there on the streets, mingling with readers and newspaper 

vendors informally. They had the pulse of the reader; they knew 

what readers looked for in an afternoon newspaper, why some 

editions sold well, why others didn’t. Their briefings were more 

art than science; I learnt not to ask them questions because they 

saw that as editorial arrogance and shied away from being open 

and candid. Our relationship grew; they had no inhibitions about 

telling me whether an edition would sell well just by looking 

at the headlines and pictures on Page One. They never sugar-

For Review Only



36 R e lu c ta n t e di toR

coated their judgements, and most times, they were spot on. The 

newsroom would fax the Page One layouts to them daily.

Meanwhile, I had to deal with a strongman executive chairman 

who repeatedly threatened to shut us down if we didn’t show him 

we were committed to reducing the red ink on our balance sheet. 

To show him that we were on the right track, when journalists 

resigned, we simply reallocated the work and did not replace 

them. Soon, Lim Kim San got off our backs and that removed a 

big obstacle to our take-off.

My TNP life was my most rewarding newspaper experience, 

not just because it became the only afternoon daily to hit a 

daily sales figure of more than 100,000 copies a day, but also 

because of the talented team of editors, sub-editors, reporters, 

artists and administrative staff I worked with. They thrived in an 

open newsroom environment that was not straight-jacketed. It 

spawned a crazy and wild bunch who played and worked hard 

and helped make TNP a talking point. I must make a special 

mention of editorial artists such as Cel Gulapa, Lee Hup Kheng 

and Simon Ang; writers and editors, including T Ramakrishan,  

R Jegathesan, Ken Jalleh Jr, Ng Whay Hock, Joe Nathan Lourdes, 

Pradeep Paul, Suresh Nair, Yaw Yan Chong, Pauline Loh, Irene 

Ng and Rosnah Ahmad; photographers like Philip Lim, Simon 

Ker and Jonathan Choo, and admin staff, including Zainah Omar 

and R Nirmala. It was a dream team of world-class professionals 

– some of them are still making waves in their new roles both 

inside and outside the newsroom.

For Review Only




